Dieta naprzemienna

Co to jest dieta naprzemienna?

Dieta naprzemienna jest to dieta oparta na naprzemiennym poszczeniu i jedzeniu. Jest to na przemian dzień jedzenia i dzień nie jedzenia ale nie dosłownie. Dieta naprzemienna jest w swojej zasadzie dietą podobną do tak popularnej diety intermittent fasting która propaguje okna żywieniowe. W swoim założeniu jest właśnie taką dietą, tyle że jednego dnia jemy co chcemy do godziny 18, a drugiego dnia zaczynamy jedzenie dopiero o godzinie 14 i kończymy do 18. Dzięki temu mamy co drugi dzień 20 godzinny okres poszczenia. Po za tym w dniu w którym jemy jedynie miedzy 14 a 18 spożywamy posiłki o łączniej kaloryczności do 600 kcal. Oczywiście to tylko taki skrót myślowy ponieważ inaczej odżywiamy się w lecie a inaczej w zimie. Na stronach tego bloga dowiesz się dokładnie czym jest dieta przemienna.

Na czym polega dieta naprzemienna?

Naprzemienna.pl

naprzemienna.pl strona ta jest poświęcona diecie naprzemiennej, inaczej nazywanej dietą przemienną, dietą jem nie jem, czy też dietą z oknami żywieniowymi. Okno żywieniowe jest to nic innego, jak czas w którym się posilasz, przerywany czasem w którym pościsz. Ty także pościsz, może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale każdy człowiek używa mechanizmu postu podczas regeneracji organizmu, gdy śpimy.

Systemy diety naprzemiennej

Oczywiście można do diety naprzemiennej włączać inne system diet np. ketogeniczną czy wegańską, które ściśle określają nam co jeść. Dieta naprzemienna mówi nam, jak jeść według pewnego sposobu. Sposób ten to naprzemienne jedzenie oraz post trwający co najmniej 20 godzin. W zasadzie wystarcza post trwający 14-16 godzin, ale najlepsze rezultaty uzyskujemy właśnie dopiero od 20 godziny postu. Ja osobiście obecnie stosuje system diety naprzemiennej w której jednego dnia jestem na diecie ketogenicznej (to ten dzień kiedy jem ile chce) oraz na drugiego dnia w którym jem 600 kcal i odżywiam się wyłącznie warzywami i owocami o niskim indeksie glikemicznym.

Restrykcje kaloryczne diety przemiennej

W dniu postu jemy jedynie 600 kalorii, najlepiej w postaci świeżych warzyw, oraz pijemy od 3 do 5 litrów wody. Zaś w dzień jedzenia jemy wszystko na co mamy ochotę nawet 5 000 kalorii – nie ma to znaczenia. Mogą być to same torty lodowe albo 5 butelek oleju, oczywiście jest to przesada, ale jak myślę mimo wszystko dieta będzie działać na poprawę naszego zdrowia niezależnie od tego co będziemy jeść. Jednak aby zoptymalizować procesy samoleczenia oraz odżywienia organizmu w niezbędne składniki pokarmowe, przedstawię Ci jak odżywianie może wyglądać u Ciebie i jak to obecnie wygląda u mnie.

Badania w Diecie Przemiennej

Zademonstruje od czego zaczynałem i jakie wtedy miałem wyniki badań. Zobaczysz jak przez 3 lata poprawiły się wyniki moich badań, w szczególności jeśli chodzi o cholesterol i trójglicerydy. Chciałbym podkreślić, że nie jestem dietetykiem, a zebrane tu materiały wynikają głównie z obserwacji mojego ciała i wyników moich badań nad nim. Wiedza, którą tu zaprezentuje, opiera się głównie o moje własne doświadczenie oraz wiedzę pozyskaną z książek o dietetyce.

Autofagia w diecie naprzemiennej

Proces autofagii zachodzi wówczas kiedy dostarczamy do organizmu zbyt małej ilości substancji odżywczych makro. Organizm wówczas uruchamia procesy auto zjadania organizmu. Na nasze szczęście proces ten zaczyna się od najmniej potrzebnych komórek i drobnoustrojów w naszym organizmie.

W przypadku zwierząt można to zaobserwować bardzo szybko. Gdy zwierze ulegnie wypadkowi lub zachoruje po prostu instynktownie przestaje jeść po to aby przestawić organizm na regeneracje. U ludzi wygląda to podobnie gdy się przeziębimy lub złapie nas coś poważniejszego od razu tracimy apetyt.

Proces autofagii poświęcimy na tej stronie całkiem osobny artykuł ale jeśli już chcesz się dowiedzieć czegoś więcej to polecam Ci zapoznać się z odkryciami profesora Yoshinori Ohsumi. Otrzymał on za swoje odkrycia w temacie procesów Autofagii nagrodę nobla.

Cel diety naprzemiennej?

Dieta naprzemienna nie jest dietą odchudzającą, a tym bardziej nie jest dietą na której można być przez jakiś czas np. 3 miesiące i później z niej zrezygnować. Spadek masy ciała występuje tu jako efekt uboczny dostarczania zbyt małej ilości kalorii. Celem diety naprzemiennej jest poprawa samopoczucia, osiągów psychicznych i fizycznych, oraz poprawa wyników badań krwi, czyli poprawa Twojego zdrowia. Tylko z taką motywacją możesz do niej przystępować prawidłowo. Nie zalecam diety naprzemiennej osobom, których główną motywacją jest utrata masy ciała. W takim przypadku polecam dietę wegetariańską, jarską lub też coraz bardziej popularną dietę ketogeniczną. Na stronie tej znajdziesz wiele informacji co jeść, jednak całym sensem tej diety jest to jak jeść.