5 Rzeczy, Które Czynią Dietę Naprzemienną Wyjątkowo Skuteczną

Ważne jak jesz a nie co jesz.

Dieta naprzemienna wyróżnia się z pośród innych diet przede wszystkim tym, że traktuje o tym jak jeść a nie co jeść. Nie ma ściśle określonych potraw, które należy spożywać. Sam dobierasz sobie to co najlepiej Ci smakuje, a jeśli dysponujesz odpowiednią wiedzą, to też to co najlepiej Cię odżywia.

Dieta naprzemienna (dieta przemienna) skupia całą uwagę na tym w jaki sposób się odżywiać produktami, które Tobie najbardziej smakują. Łatwość wprowadzenia tej diety polega na tym, że nie zmusza Cię do wyrzekania się jakichkolwiek potraw. Jeśli lubisz jeść ciasta czekoladowe to możesz je jeść nadal tyle że co drugi dzień. Co do restrykcji żywieniowych co jeść, to dieta ta zaleca, abyś nie przestawał jeść tego co do tej pory, a wręcz przeciwnie abyś jadł tego znacznie więcej. Jeśli twoja dzienna porcja pożywienia wynosiła 2000 kcal to bez problemu możesz podnieść kaloryczność do 3500 kcal. W stosunku 2 dni jeśli zjadałeś około 5000 kcal to najlepiej abyś nadal zjadał tyle samo pożywienia. Jednak jednego dnia nie może być to więcej niż 600 kcal a drugiego dowolna ilość.

naprzemienna

Adaptacja

Adaptacja do diety przemiennej to proces, który powinien zająć kilka a nawet kilkanaście tygodni. W moim przypadku było inaczej, bo ja właściwie od zawsze stosowałem post. Były to jednak posty raczej jednodniowe np. w piątek. Zdarzały się raczej kilka razy w roku, a nie co drugi dzień. Gdy ja przechodziłem na system naprzemiennego odżywiania było to z dnia na dzień. Co więcej, często z powodu pracy nie miałem czasu jeść w dzień jedzenia. W moim przypadku wejście na dietę było dość ostro po bandzie tak że nieraz ilość kalorii spożywanych podczas tygodnia nie przekraczał 8000 kcal. Ale teraz wiem, że nie jest to sposób właściwy ani rozsądny. Nie polecam takich eksperymentów. Wejście w dietę przemienną powinno odbywać się w dłuższym okresie czasu bez jakichkolwiek wyrzeczeń produktów które lubimy.

System diety naprzemiennej

Obecnie jestem na diecie w systemie ketogenicznym jednego dnia oraz wegańskiej drugiego dnia. Dzień wegański to 600 kcal pochodzących z warzyw. W dniu keto jem ile chce, nawet 5000 kcal. Ale zastosowanie takiej kombinacji diety zajęło mi 3 lata i wynikało z naturalnych obserwacji mojego organizmu. Nie mogę Ci powiedzieć czy zastosowanie keto-wege w Twoim odżywianiu jest sensowne, bo po prostu jestem na tym systemie produktowym niespełna 3 miesiące piszące ten artykuł. Mojego obecnego systemu nie będziemy wiec omawiać szczegółowo w tym artykule, zajmiemy się tym później. Skupmy się na samej strukturze diety naprzemiennej i tym dlaczego uważam że jest to dieta bardzo skuteczna i wyjątkowa.

Najważniejszą rzeczą tego podpunktu jest to, że dieta naprzemienna kompletnie nie mówi Ci co masz jeść, a wyłącznie jak masz się odżywiać. Jedz co chcesz, chudnij i bądź zdrowy.

Post przerywany jako stały element diety

Dieta naprzemienna opiera się głównie o system w którym na przemian się odżywiamy i pościmy. Tak popularny w internecie Intermittent fasting.

naprzemienna

W diecie naprzemiennej zalecana długość nieprzerwanego postu to około 20 godzin. Wydawać by się mogło, że 20 godzin bez jedzenia to długo. Jednak gdy pomyślimy, że ostatni posiłek w dniu jedzenia mamy o godzinie 18, przesypiamy prawidłowo około 6 do 7,5 godzin snu miedzy godziną 22 a 6 rano, to tak naprawdę zostaje nam od 6 rano 8 godzin świadomego poszczenia w kolejnym dniu, czyli gdzieś do godziny około 14. Zazwyczaj bez trudu wytrzymamy w pracy bez jedzenia do godziny 16. Po czym jemy posiłek.

W moim przypadku w dniu postu są to same warzywa, w większości świeże, nie przetworzone. Zagadnienie 20 godzinnego postu jest kluczowe do zrozumienia i zastosowania diety naprzemiennej. Ten właśnie 20 godzinny post jest kluczem do sukcesu w stosowaniu tej diety. To jest jedyna zasada której nie wolno Ci łamać podczas bycia na diecie naprzemiennej. Post regularnie stosowany jest na pewno ważnym elementem każdej diety ale w przypadku diety naprzemiennej jest jego istotą. Podczas postu zachodzą procesy zwane Autofagią.Procesy Autofagii w diecie naprzemiennej.

Proces Autofagii to proces samozjadania się organizmu. Tak bardzo nie pożądany przy budowaniu masy mięśniowej u kulturystów. Jednak mechanizm ten zaczyna procesy samozjadania organizmu od najmniej potrzebnych organizmowi struktur komórkowych. W wstępnej fazie organizm oczyszcza nasze ciało z zbędnych komórek, uszkodzonych tkanek, czy też drobnoustrojów. Proces Autofagii wspiera autoleczenie organizmu oraz restartuje układ immunologiczny organizmu. Procesem autofagii będziemy się zajmować szerzej w innym artykule oraz opisując dokonania profesora Yoshinori Ohsumi.

Dieta w której jesz to co chcesz i chudniesz.

Jest to jedyna dieta w której osoba rozpoczynająca swoją przygodę z dietą nie jest zmuszana do porzucenia swoich ulubionych potraw, lodów, słodyczy i przekąsek. Jesz co chcesz i chudniesz. Nie ma innego wyjścia, bo jesz co chcesz co drugi dzień. Często spotykamy modele dietetyczne w których radzi się nie jeść słodyczy przez tydzień czy miesiąc. Osoby rozpoczynające taki sposób odżywiania pełne entuzjazmu wpadają w wir odstawienia pokarmu który do tej pory spożywały. Jak się często okazuje po 3 czy 4 dniach nasz organizm domaga się powrotu do starych nawyków. W przypadku diety naprzemiennej na diecie jesteś tylko jeden dzień tylko dziś. Jutro zaraz po przebudzeniu możesz zajadać się jak zawsze swoimi ulubionymi łakociami. A wiec jedz co chcesz tylko co drugi dzień.

Organizm nie wygra z naszą psychiką w ciągu jednego dnia. Po za tym mając tylko jeden dzień przerwy w dostarczaniu mu ulubionych składników nie zdoła odczuć ich braku. W późniejszych etapach diety przyjdzie pora na redukcje masy czy też wprowadzanie innych bardziej odżywczych produktów. Na początku jednak kompletnie się tym nie przejmuj i ciesz się swoim ulubionym jedzeniem.

Straszny uboczny efekt diety naprzemiennej

Dla wielu osób najgorszym do zaakceptowania skutkiem ubocznym diety naprzemiennej będzie utrat masy ciała. Jest to skutek niedostarczania do organizmu odpowiedniej ilości kalorii w dzień postu. Na początkowym etapie organizm będzie korzystał ze zgromadzonych przez siebie zapasów energetycznych w postaci tkanki tłuszczowej. Organizm gromadzi tkankę tłuszczową gdy dostarczamy mu nadmierne ilości kalorii pochodzących z węglowodanów. Nasze organizmy potrafią magazynować tłuszcz także z białek ale jest to proces bardziej złożony i dla naszego organizmu energetycznie nieopłacalny. Wiec gdy organizm ma do dyspozycji tłuszcze, białka i węglowodany, zawsze będzie magazynował tłuszcz przetwarzając te ostatnie. Białka musi rozbić na poszczególne aminokwasy a dopiero później na tłuszcz poprzez pośredniego procesu przemiany na glukozę. „Aminokwasy metabolizujące się do związków cyklu Krebsa są dobrym dawcą NADPH2 do syntezy kwasów tłuszczowych, łatwo też mogą zamieniać się na glukozę.” Przemiany takie są w zasadzie 0 energetyczne, gdyż do tworzenia tłuszczu z glikozy pochodzącej z aminokwasów zużywamy podobne ilości energii co uzyskujemy poprzez ich spalanie.

Dlatego też dla polepszenia efektów diety naprzemiennej przeszedłem na system odżywiania ketogeniczny w dzień jedzenia i wegański w dzień postu. Warzywa i owoce jem te które mają niski indeks glikemiczny. Czyli na pierwszy odszczał z diety poszły ziemniaki.

Jak dieta naprzemienna wpłynęła na moje zdrowie?

Najgorszym do zaakceptowania ubocznym efektem stosowania diety przemiennej jest utrata masy ciała. Opowiem nieco jak wyglądało u mnie zastosowanie diety naprzemiennej. Osobiście dobrze się czułem w swoim ciele mimo to że ważyłem 92 kilogramy. Nigdy nie postrzegałem siebie jako osoby otyłej, czy grubej. Przy wadze 92 kilogramów widziałem, że jestem nieco bardziej okrągły na twarzy i mam przed sobą małą kulkę na brzuchu, ale nie było to dla mnie problemem. Najlepiej czułem się, w aspekcie wizualnym w wadze około 80 kg. Obecnie ważę 66 kg i pracuje nad wzrostem masy mięśniowej tak aby finalnie moja waga oscylowała w okolicach 71 kg. Dla wielu ludzi tak jak dla mnie utrata masy ciała będzie przykrym doświadczeniem 🙂 ale nie da się go uniknąć stosując dietę naprzemienną.

naprzemienna

Dla mnie osobiście motywacją do przejścia na dietę naprzemienną był słaby stan zdrowia. Nie czułem się źle, ale moje wyniki badań wskazywały na coś innego. Cholesterol na poziomie ponad 500 mg/dl oraz trójglicerydy na poziomie ponad 510 mg/dl mówią same za siebie. Wiec w wieku 33 lat postanowiłem, że coś ze sobą muszę zrobić, bo może być ciężko dożyć sędziwej starości. Oczywiście wraz z biegiem czasu wyniki się poprawiały a waga spadała. Kiedyś HDL poniżej 40, obecnie ponad 60. Dziś trójglicerydy mam na poziomie od 50 do 70 mg/dl a cholesterol całkowity nie przekracza 200 mg/dl. Wiec dieta naprzemienna niewątpliwie poprawiła moje wyniki badań oraz samopoczucie.

Obecnie pracuje nad tym aby przybrać na wadze, ale na diecie naprzemiennej jest to jednak bardzo trudne. Jedynym rozwiązaniem na to jest budowa masy mięśniowej. Pamiętaj o tym strasznym skutku ubocznym diety naprzemiennej. Jeśli nie chcesz utracić masy ciała nie stosuj jej – przestrzegam. Utrata masy ciała na poziomie 20% czy nawet 30% jest nieunikniona.

Podsumowanie

Dieta naprzemienna opisuje szczegółowo w jaki sposób mamy się odżywiać, ale nie opisuje co mamy jeść. Stosowanie diety przemiennej pomaga poprawić nasze samopoczucie oraz wyniki badań krwi. Utrata masy ciała jest jedynie skutkiem ubocznym i nie powinna być stosowana jako główna motywacja do stosowania tej diety. Jeśli chcesz być zdrowszy to przerywany post wydaje się być dobrym rozwiązaniem.

2 komentarze

Dodaj komentarz